NL | FR | EN | DE
Contact | Nieuws | Nieuwsbrief | Geavanceerd zoeken     .be
Naar Startpagina
Zoeken

2007 - CAPA: Evolutie van de capaciteiten in functie met de leeftijd - Antwoord op de stereotypen

Fiche: 51 (référence ref 51)

Titel: Effects of aging on primary and skills learning
Auteur(s): Shabin Hastroudi and Linda D. Chrosniak, Barbara L.Schwartz L. Schwartz
Tijdschrift: Psychology and aging, 6, 605-615, 1991
Type van document: wetenschappelijk artikel
Taal: engels

Samenvatting: In dit artikel interesseren de auteurs zich in het deficit van het leerproces bij ouderen, met name in de capaciteit om de ontvangen informatie te reorganiseren in het geheugen (impliciet). De auteurs definiëren het ‘priming effect’ dat zich voordoet na een éénmalige blootstelling aan een item (aan een gegeven, …). Ze definiëren de leercapaciteit als verwijzend naar de verwerving van procedures die trapsgewijs gebeuren, met een herhaalde blootstelling aan het desbetreffende item of gegeven. De resultaten tonen dat de oudere deelnemers een tekort aangeven in de retentie van informatie, maar geen enkel tekort in het leren. Als men meerdere malen wordt blootgesteld aan de prikkels, tonen de oudere deelnemers een gelijkaardige prestatie met de jongeren. Deze resultaten zijn consistent met andere studies die suggereren dat de tekorten in het leerproces resulteren in een vertraging van de taaksnelheid in de prestaties van mentale processen. De oudere deelnemers vertonen ook meer moeilijkheden om te leren op basis van een onvolledig item (een incomplete visuele stimulus). Dit deficit in het leerproces zou verband houden met een tekort in de informatieverwerking die met de leeftijd gepaard gaat.

Trefwoorden:
  • apprentissage
  • apprentissage
  • déclin
  • vitesse

Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg - Gebruiksvoorwaarden - Privacy - Sitemap

AnySurfer, Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites