NL | FR | EN | DE
Contact | Nieuws | Nieuwsbrief | Geavanceerd zoeken     .be
Naar Startpagina
Zoeken

Bijkomende projecten voor jongeren

Paritaire (sub)comités kunnen extra middelen ontvangen voor de realisatie van een bijkomend project dat zich richt op de tewerkstelling van jongeren onder de 26 jaar die tot de risicogroepen behoren. Per projectperiode van twee jaren is hiervoor in totaal 12 miljoen euro voorzien.

Deze middelen zijn afkomstig van werkgevers die niet ressorteren onder het toepassingsgebied van een CAO risicogroepen gesloten op sectoraal of op ondernemingsniveau, of bij wie slechts een gedeelte van de werknemers onder een dergelijke CAO ressorteert. Deze werkgevers zijn 0,10% van de brutoloonmassa verschuldigd aan de RSZ.

Goedgekeurde projecten

Voor de projectperiode in 2014-2015 werden 22 projecten uit 20 (sub)sectoren goedgekeurd. Tijdens de huidige projectperiode (2016-2017) zijn er 13 bijkomende projecten lopende:

P(s)C 

Verantwoordelijke instelling 

Toegekend budget in euro

Projectverantwoordelijke 

e-mailadres 

124

fvb-ffc Constructiv

5.073.574,21

Kristof Van Roy

kristof.vanroy@constructiv.be 

329

het Sociaal Fonds voor het Sociaal-Cultureel Werk van de Vlaamse Gemeenschap

1.226.761,55

Mady Decorte

mady.decorte@vivosocialprofit.org 

322.01

het Fonds voor bestaanszekerheid voor Vorming voor de erkende Ondernemingen die Buurtwerk of –diensten leveren

1.025.780,62

Peter Van de Veire

peter.vandeveire@vormingdienstencheques.be 

120

vzw Cobot

1.016.207,99

Michel Loncke

michel.loncke@cobot.be 

140.03

het Sociaal Fonds Transport en Logistiek

998.466,93

Willy Mullebrouck

willy.mullebrouck@sftl.be 

112/149.02

vzw Educam

733.330,79

Isabelle Calista

icalista@educam.be 

118/220

vzw IPV

623.116,98

Henk Dejonckheere

henk.dejonckheere@ipv-ifp.be 

327.01

het Fonds voor bestaanszekerheid in de sociale werkplaatsen

445.698,44

Han Van Noten

han.vannoten@sst.be 

140.01

het Sociaal Fonds voor de Werklieden van de Ondernemingen der Openbare en Speciale Autobusdiensten en Autocardiensten

253.800,00

Hans Dewit

hans.dewit@sociaalfonds.be 

140.05

vzw Ambassador verhuisopleidingen

206.788,38

Juan Caballero

juan.caballero@sfverhuizingen.be 

136

het Fonds van Bestaanszekerheid papier- en kartonbewerking

170.811,94

Lieve Vanlierde

lieve.vanlierde@fetra.be 

227

Mediarte.be

169.409,93

Jan Vermoesen

jan.vermoesen@mediarte.be 

129/221

het Fonds van Bestaanszekerheid voor de voortbrenging van papierpap, papier en karton

54.496,25

Firmin François

f.francois@cobelpa.be 

 

Meer informatie over de projecten 2016-2017 vindt u in de samenvattende tabel (PDF, 266 Ko). 

Procedure en voorwaarden

Paritaire (sub)comités kunnen extra middelen ontvangen voor een bijkomend project dat zich richt op jongeren uit de risicogroepen zoals bepaald in het koninklijk besluit van 19 februari 2013 tot uitvoering van artikel 189, vierde lid, van de wet van 27 december 2006 houdende diverse bepalingen. Het moet gaan om acties die nog niet lopen of voorzien zijn binnen de normale werking voor de risicogroepen.

De volgende projectronde loopt in 2018-2019. Ten laatste op 1 oktober 2017 kan de voorzitter van het paritair (sub)comité een projectaanvraag bezorgen aan de directeur-generaal van de Algemene Directie Werkgelegenheid en Arbeidsmarkt.

Hierbij gelden volgende voorwaarden:

  • de sector heeft een cao risicogroepen neergelegd voor de lopende IPA-periode waarin ten minste 0,05% van de loonmassa wordt toegewezen aan personen die nog geen 26 jaar oud zijn en tot de risicogroepen behoren
  • de sector moet een conform evaluatieverslag en financieel overzicht hebben neergelegd met betrekking tot de jaren 2015 en 2016
  • het project moet (on)rechtstreeks leiden tot ingroeibanen. Dit betreft de combinatie op de werkplek van een praktijkopleiding met een werkervaring en kan de vorm aannemen van:
    • een arbeidsovereenkomst
    • een startbaanovereenkomst
    • een individuele beroepsopleiding in de onderneming
    • een instapstage
    • elke andere vorm van combinatie op de werkplek van een praktijkopleiding en werkervaring geregeld door een normatief kader op het federale, gewestelijke of gemeenschapsniveau
     
  • de verantwoordelijke sectorinstelling moet voor de aanvraag één of meer partnerschapsakkoorden met ondernemingen, onderwijs- of opleidingsinstellingen sluiten over dit project. Eventueel kunnen deze aangevuld worden met akkoorden met regionale diensten (VDAB, Actiris, Bruxelles Formation, FOREM en ADG).

Toekenning budget en rapportering

Na de goedkeuring en voor de start van het bijkomend project ontvangt de verantwoordelijke sectorinstelling 50% van het toegekend budget. Voor 1 december van het eerste projectjaar kan de verantwoordelijke instelling een tussentijds verslag bezorgen. Als daarin wordt aangetoond dat 35% van het toegekend totaalbudget correct werd besteed, kan de instelling een tweede schijf ontvangen van 40%. Na afloop van het project moet de voorzitter van het paritair (sub)comité een eindverslag indienen dat werd goedgekeurd door het paritair (sub)comité. Op basis daarvan wordt de resterende schijf van 10% uitbetaald (of minder indien het volledige budget niet werd benut).

Wettelijke basis

Contact

Algemene Directie Werkgelegenheid en Arbeidsmarkt
Directie van de reglementering van de werkgelegenheid en de werkloosheid
Ernest Blerotstraat 1
1070 Brussel
Tel.: 02/233 48 92
E-mail: Frederik.SCHEERLINCK@werk.belgie.be 


 

Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg - Gebruiksvoorwaarden - Privacy - Sitemap

AnySurfer, Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites