Paritaire (sub)comités kunnen extra
middelen ontvangen voor de realisatie van een bijkomend project dat zich richt
op de tewerkstelling van jongeren onder de 26 jaar die tot de risicogroepen behoren.
Per projectperiode van twee jaren is hiervoor in totaal 12 miljoen euro
voorzien.
Deze middelen zijn afkomstig van werkgevers
die niet ressorteren onder het toepassingsgebied van een
CAO risicogroepen gesloten op sectoraal of op ondernemingsniveau, of bij wie
slechts een gedeelte van de werknemers onder een dergelijke CAO ressorteert.
Deze werkgevers zijn 0,10% van de brutoloonmassa verschuldigd aan de RSZ.
Lopende projecten (2018-2019)
Tijdens de huidige projectperiode (2018-2019) lopen er 17 bijkomende projecten :
P(s)C |
Verantwoordelijke instelling |
Toegekend bedrag (in euro) |
Link naar samenvatting |
Projectverantwoordelijke e-mailadres Website |
Tussentijds verslag |
109
|
IVOC vzw |
80.000,00 |
samenvatting |
Rob Senden r.senden@ivoc.be http://www.ivoc.be |
|
111
|
IFPM ouvriers asbl |
1.381.755,98 |
samenvatting |
Brigitte Remacle brigitte.remacle@ifpm.be https://www.ifpm.be |
|
112/149.02
|
Educam vzw |
429.000,00 |
samenvatting |
Isabelle Calista icalista@educam.be http://www.educam.be |
1819/112-149.02 enkel beschikbaar in het frans |
116
|
PlastlQ vzw |
720.385,00 |
samenvatting |
Vincent Mispelaere vincent.mispelaere@plastiq.be https://www.plastiq.be |
1819/116 |
118
|
IPV vzw |
355.000,00 |
samenvatting |
Henk Dejonckheere henk.dejonckheere@alimento.be https://www.alimento.be |
|
120/214
|
Cobot vzw |
655.623,76 |
samenvatting |
Michel Loncke michel.loncke@cobot.be http://www.cobot.be |
1819/120-214 |
124
|
fvb-ffc Constructiv |
2.765.066,40 |
samenvatting |
Kristof Van Roy kristof.vanroy@constructiv.be http://constructiv.be |
|
140.01
|
Sociaal Fonds voor de Werklieden van de Ondernemingen der Openbare en Speciale Autobusdiensten en Autocardiensten |
194.040,00 |
samenvatting |
Hans Dewit hans.dewit@sociaalfonds.be http://www.sociaalfondssocial.be |
|
140.03
|
Sociaal Fonds Transport en Logistiek |
1.830.680,00 |
samenvatting |
Geert Heylen geert.heylen@sftl.be http://www.sftl.be |
|
140.05
|
Ambassador Verhuisopleidingen vzw |
185.246,67 |
samenvatting |
Juan Caballero juan.caballero@sfverhuizingen.be http://www.ambassador-asbl.be |
1819/140.05 |
149.01
|
Volta |
261.788,74 |
samenvatting |
Peter Claeys peter.claeys@volta-org.be https://www.volta-org.be |
|
227
|
Mediarte |
113.632,87 |
samenvatting |
Jan Vermoesen jan.vermoesen@mediarte.be https://www.mediarte.be |
1819/227 |
303.01
|
Sociaal Fonds voor de Filmproductie |
14.062,07 |
samenvatting |
Jan Vermoesen jan.vermoesen@mediarte.be https://www.mediarte.be |
1819/303.01 |
322
|
Vormingsfonds voor Uitzendkrachten |
850.278,50 |
samenvatting |
Vincent Vandenameele vincent.vandenameele@vfu-ffi.be https://www.vfu-ffi.be |
1819/322 |
322.01
|
Fonds voor bestaanszekerheid voor Vorming voor de erkende ondernemingen die buurtwerk- of diensten leveren |
1.171.032,51 |
samenvatting |
Peter Van de Veire Peter.VandeVeire@vormingdienstencheques.be http://www.vormingdienstencheques.be |
1819/322.01 |
327.01
|
Fonds voor bestaanszekerheid in de sociale werkplaatsen |
211.024,96 |
samenvatting |
Han Van Noten han.vannoten@sst.be http://www.fvbzsw.be |
|
329.00 (NL)
|
Sociaal Fonds voor het Sociaal-Cultureel Werk van de Vlaamse Gemeenschap |
775.544,00 |
samenvatting |
Mady Decorte mady.decorte@vivosocialprofit.org https://www.vivosocialprofit.org |
1819/329 |
Afgelopen projecten
De eerste projectperiode in 2014-2015 telde 22
projecten uit 20 (sub)sectoren. Tijdens de vorige projectperiode
(2016-2017) waren er 13 bijkomende projecten:
P(s)C
|
Verantwoordelijke
instelling
|
Toegekend
budget (in euro)
|
Eindverslag 2016-2017 (pdf)
|
124
|
fvb-ffc
Constructiv
|
5.073.574,21
|
1617/124
|
329
|
Sociaal Fonds voor het Sociaal-Cultureel Werk van de Vlaamse Gemeenschap
|
1.226.761,55
|
1617/329
|
322.01
|
Fonds voor bestaanszekerheid voor Vorming voor de erkende Ondernemingen die
Buurtwerk of –diensten leveren
|
1.025.780,62
|
1617/32201
|
120
|
Cobot vzw
|
1.016.207,99
|
1617/120
|
140.03
|
Sociaal Fonds Transport en Logistiek
|
998.466,93
|
1617/14003
|
112/149.02
|
Educam vzw
|
733.330,79
|
1617/112-14902
|
118/220
|
IPV vzw
|
623.116,98
|
1617/118-220
|
327.01
|
Fonds voor bestaanszekerheid in de sociale werkplaatsen
|
445.698,44
|
1617/32701
|
140.01
|
Sociaal Fonds voor de Werklieden van de Ondernemingen der Openbare en
Speciale Autobusdiensten en Autocardiensten
|
253.800,00
|
1617/14001
|
140.05
|
Ambassador verhuisopleidingen vzw
|
206.788,38
|
1617/14005
|
136
|
Fonds van Bestaanszekerheid papier- en kartonbewerking
|
170.811,94
|
Geen acties uitgevoerd
|
227
|
Mediarte.be
|
169.409,93
|
1617/227
|
129/221
|
Fonds van Bestaanszekerheid voor de voortbrenging van papierpap, papier en
karton
|
54.496,25
|
Geen acties uitgevoerd
|
Procedure
en voorwaarden
Paritaire
(sub)comités kunnen extra middelen ontvangen voor een bijkomend project dat
zich richt op jongeren uit de risicogroepen zoals bepaald in het koninklijk
besluit van 19 februari 2013 tot uitvoering van artikel 189, vierde lid, van de
wet van 27 december 2006 houdende diverse bepalingen. Het moet gaan om acties
die nog niet lopen of voorzien zijn binnen de normale werking voor de
risicogroepen.
De
volgende projectronde loopt in 2020-2021. Ten laatste op 1 oktober 2019 kan de
voorzitter van het paritair (sub)comité een projectaanvraag bezorgen aan de
directeur-generaal van de Algemene Directie Individuele Arbeidsbetrekkingen, Inspraakorganen en Werkgelegenheid. In tegenstelling tot eerdere projectrondes moet de aanvraag vooraf worden goedgekeurd door het paritair (sub)comité.
Hierbij
gelden volgende voorwaarden:
- de sector heeft een cao
risicogroepen neergelegd voor de lopende IPA-periode waarin ten minste 0,05%
van de loonmassa wordt toegewezen aan personen die nog geen 26 jaar oud zijn en
tot de risicogroepen behoren;
- de sector moet een conform evaluatieverslag en financieel overzicht
hebben neergelegd met betrekking tot de jaren 2017 en 2018;
- het project moet
(on)rechtstreeks leiden tot ingroeibanen. Dit betreft de combinatie op de werkplek van een
praktijkopleiding met een werkervaring en kan de vorm aannemen van:
- een arbeidsovereenkomst
- een startbaanovereenkomst
- een individuele beroepsopleiding
in de onderneming
- een instapstage
- elke andere vorm van combinatie op
de werkplek van een praktijkopleiding en werkervaring geregeld door een
normatief kader op het federale, gewestelijke of gemeenschapsniveau;
- de verantwoordelijke sectorinstelling moet voor de aanvraag één of meer specifieke partnerschapsakkoorden met ondernemingen, onderwijs- of opleidingsinstellingen sluiten over dit project. Eventueel kunnen deze aangevuld worden met akkoorden met regionale diensten (VDAB, Actiris, Bruxelles Formation, FOREM en ADG).
Toekenning budget en
rapportering
Door een wijziging van de reglementering (koninklijk besluit van 5
februari 2019 tot wijziging van het koninklijk besluit van 26 november 2013 in uitvoering van artikel 191, § 3, van de wet van 27
december 2006 houdende diverse bepalingen) worden er enkele nieuwigheden
ingevoerd vanaf de projectperiode 2020-2021. Er zijn aanpassingen op het gebied
van:
- de berekening van het
toegekend budget in het geval de paritaire (sub)comités in hun aanvraagdossiers
gezamenlijk meer dan 12 miljoen euro vragen;
- de rapportering (tussentijds
verslag en eindverslag);
- de mogelijkheden tot budgetverschuivingen.
Meer informatie over deze punten bij enerzijds de projecten 2018-2019 en
anderzijds de projecten 2020-2021 vindt u in het onderstaand overzicht:
Berekening budget
|
Projecten 2018-2019
|
Projecten 2020-2021
|
Toegekend budget als de totaalsom
van de gevraagde bijkomende middelen van alle ontvankelijke dossiers meer dan
12 miljoen euro bedraagt
|
Verhoudingsgewijs op basis
van het gevraagd bedrag.
|
Aan elk project wordt er bij
de berekening eerst 150.000 euro toegekend. Daarna verloopt de verdeling verhoudingsgewijs
op basis van het gemiddeld aantal werkkrachten in 2017 en 2018 van het
betrokken paritair (sub)comité.
|
Uitbetaling schijven +
rapportering
|
Projecten 2018-2019
|
Projecten 2020-2021
|
Eerste schijf = voorschot
van 50% van het toegekend budget
|
Voor de start van het
project
|
Tweede schijf = 40% van het
toegekend budget
|
De tweede schijf wordt
uitbetaald na het tussentijds verslag waarin wordt aangetoond dat 35% van het
budget werd benut
|
Het tussentijds verslag wordt
bezorgd door de verantwoordelijke instelling.
|
Het tussentijds verslag is
optioneel.
|
Het tussentijds verslag is
verplicht (ook wanneer er nog geen 35% van het budget werd benut).
|
Deadline: 30/11/2018
|
Deadline: 31/10/2020
|
|
Het verslag moet vooraf
worden besproken en goedgekeurd door het paritair (sub)comité. Bij deze
bespreking wordt eveneens een verslag van de revisor/accountant voorzien
waaruit blijkt of:
1) alle vermelde uitgaven
werden gemaakt voor het bijkomend project
2) de uitgaven binnen de
periode vallen tussen 1/1/2020 en de afsluitingsdatum van het tussentijds
verslag.
Het paritair (sub)comité kan
de uitgaven gedeeltelijk of volledig goedkeuren (*).
|
Resterende schijf: 10% (of
minder indien niet het volledige budget werd benut)
|
De resterende schijf wordt
uitbetaald na het gedetailleerd eindverslag
|
Het verslag wordt bezorgd
door de voorzitter van het paritair (sub)comité
|
Het verslag wordt bezorgd
door de verantwoordelijke instelling.
|
Deadline: 31/3/2020
(verlengbaar: 3 maanden na herinnering)
|
Deadline: 1/6/2022 (ultieme
deadline: 31/10/2022)
|
Het verslag moet vooraf
worden besproken en goedgekeurd door het paritair (sub)comité.
|
Het verslag moet vooraf
worden besproken en goedgekeurd door het paritair (sub)comité. Bij deze
bespreking wordt eveneens een verslag van de revisor/accountant voorzien
waaruit blijkt of:
1) alle vermelde uitgaven
werden gemaakt voor het bijkomend project
2) de uitgaven binnen de
periode vallen tussen 1/1/2020 t.e.m. 31/12/2021.
Het paritair (sub)comité kan
de uitgaven gedeeltelijk of volledig goedkeuren (*).
|
Betalingen die werden
uitgevoerd in 2020 maar slaan op kosten uit de projectperiode mogen worden
meegeteld. Het gaat hier bijvoorbeeld over premies waarbij de
uitbetalingsvoorwaarde werd bereikt voor 1/1/2020 of facturen voor
acties/activiteiten die in 2018 of 2019 werden uitgevoerd.
|
Betalingen die werden
uitgevoerd in 2022 maar slaan op kosten uit de projectperiode mogen worden
meegeteld. Het gaat hier bijvoorbeeld over premies waarbij de
uitbetalingsvoorwaarde werd bereikt voor 1/1/2022 of facturen voor
acties/activiteiten die in 2020 of 2021 werden uitgevoerd.
|
Budgetverschuivingen
|
Projecten 2018-2019
|
Projecten 2020-2021
|
Aanpassingen aan het project
ten opzichte van het aanvraagdossier
|
Een verschuiving tussen
verschillende acties is enkel mogelijk na het akkoord van de administratie en
het paritair (sub)comité tijdens de loop van het project. De schrapping van
een volledige actie of het initiëren van acties die niet in de aanvraag
stonden, is niet mogelijk.
|
Budgetverschuivingen of
andere aanpassingen moeten niet meer gemeld worden aan de administratie.
Het paritair (sub)comité
moet instemmen met de budgetverschuiving. Het komt toe aan het comité te
beslissen of deze instemming voorafgaand aan de budgetverschuiving dient te
gebeuren dan wel bij de goedkeuring van het tussentijds of eindverslag (*).
|
(*) het paritair (sub)comité kan enkel zijn goedkeuring geven aan bijkomende acties of activiteiten, en
de daaraan verbonden uitgaven als de regels correct worden gevolgd. In het
bijzonder moet het gaan om acties of activiteiten:
- ten voordele van personen die nog geen
26 jaar oud zijn en tot de risicogroepen behoren;
- die rechtstreeks of onrechtstreeks leiden tot werk voor jongeren
via het aanbod van ingroeibanen;
- die uitgevoerd werden in de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december
2021.
Indien
niet aan deze voorwaarden is voldaan, zal de administratie alsnog beslissen om
een deel van het saldo niet uit te betalen of over te gaan tot terugvordering.
Wettelijke
basis
Contact
Afdeling
van de werkgelegenheid
Algemene
Directie Individuele Arbeidsbetrekkingen, Inspraakorganen en Werkgelegenheid
Fod
Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
Ernest Blerotstraat 1
1070 Brussel
Telefoon:
02 233 41 11
E-mail: IAB@werk.belgie.be